zondag 25 november 2007

De brief van Kees

Na de koffie ging Mientje met Hertha mee naar boven. De koffer die een paar weken geleden aangekomen was stond in een hoekje op de grond. Op de kast stond een stel potten die Mientje nog niet eerder gezien had en er lag een stapeltje brieven en ook een hele grote envelop en het kleine fotolijstje dat met fotootje dat ze vroeger aan Hertha had gegeven. Verder was de kamer nog erg kaal vond Mientje. Maar Hertha had niet veel op haar kamer kunnen doen omdat ze zo druk met de winkel bezig geweest was.” Kijk moeder dit zijn mijn Pronkpotten en voor de kinderen had hij kleren gestuurd die liggen in de kast , ook mijn fotolijstje en fotoboek zat er in en verder deze brieven” Hertha had de bovenste brief gepakt. “Ik zal hem wel voorlezen, als u wil zitten neem de stoel maar, dan ga ik wel op de onderschuif van de bedstee”.Mientje ging op de stoel zitten en Hertha zakte op de onderschuif.
Ze schrapte haar keel en begon te lezen de brief van Kees.

Lieve Hertha,
Ik ben blij te lezen dat het goed met je gaat en ook met de kinderen. Groeit kleine Johanna al lekker ze kan zeker al zitten. Hoe gaat het met Pieter en Geertje die worden zeker ook al groot. Gaat het met Pieter goed op school en plaagt hij zijn zusje en het buurmeisje nog steeds? Wel leuk dat je zo met die winkel in de weer ben. Eerst had ik nog wel verwacht dat je weer spoedig terug zou komen, maar nu je zo bezig ben verwacht ik dat niet meer. En omdat je nu zo goed opgeknapt ben moet ik je eigenlijk heel veel vertellen. Nadat jij zo plotseling naar Nederland was vertrokken, heeft zo als je weet het ons buurmeisje Pauline het huishouden overgenomen

Pauline was een buurmeisje dat al van jongs af aan bij Kees en Hertha over de vloer kwam ze was nu 18 en werkte al van af haar 15de als dienstmeisje ze woonde ook in huis.

Hertha stopte met lezen , ze had een hoog rode kleur gekregen en het huilen stond haar nader dan het lachen. “ Moeder leest u de brief maar verder” ze gaf de brief aan Mientje.
Mientje pakte de brief en begon verder te lezen
………….Pauline het huishouden overgenomen en …ja toen je weg was ..ik weet niet echt hoe ik het moet schrijven . Pauline en ik, misschien begrijp je het al..Ik ben verliefd geworden op Pauline en zij op mij . Het komt misschien wel erg onverwacht voor je, maar ik had indruk heb dat je het in Nederland zo goed naar je zin heb dat je toch niet meer terug komt. Daarom stuur ik je de papieren die het mogelijk maken dat we zo spoedig mogelijk gaan scheiden
Als je zo vriendelijk wilt zijn om die zo snel mogelijk wil onder tekenen en terug sturen. Ik zal je een maandelijkse toelagen voor de kinderen sturen en als je het nodig vind ook voor jou.

Pauline is zwanger al 6 maanden en ik wil mijn verantwoordelijkheid nemen....

Mientje stopte hapte naar adem en keek naar haar dochter die met tranen in haar ogen alles zat aan te horen. Je kon aan haar gezicht zien dat ze het hele verhaal uit haar hoofd kon. ”Verantwoordelijk nemen……….is hij gek geworden……hier zit zijn verantwoordelijkheid….......en nergens anders.... en dan nog het lef hebben om te vragen of je ........op wil schieten..” Mientje was echt vreselijk boos geworden, haar ogen schoten vuur en haar hoofd zag nu ook knal rood.

“Moeder ....Moerder ..boos worden heeft echt geen enkele zin. Ik was ook eerste heel, heel nijdig en ik was instaat om ….om ….op de eerste de beste boot terug naar Canada te gaan maar dat heeft geen zin, als hij echt met Pauline verder wil dan gebeurt dat toch dat zie bij Hannah toch ook “. Hertha stopte en sloeg haar handen voor haar mond. ”Dat had ik nog niet mogen zeggen…….dat van Hannah…Moeder ….eh dat komt later… lees u maar verder”.
Mientje keek even niet begrijpend naar haar dochter, haalde heel diep adem en las verder……….
Iedereen een in de buurt denk dat jij zo plotseling weg ben gegaan om dat ons huwelijk niet goed was en dat je zwanger was van Johanna wisten ze ook niet. Pauline haar ouders waren eerst ook niet echt blij maar als ik nu met haar trouw dan is het niet zo’n schande. Ik hoop echt dat je de papieren heel snel opstuurt.
Ik heb ook je foto album en andere persoonlijk dingen zo als je pronkpotten en het fotolijst dat je van je ouders heb gekregen. Als je al je dingen die je wil hebben op wil schrijven dan stuur ik het je. Mocht je toch nog terug willen komen laat het dan tijdig weten want dan moet ik hier erg veel regelen
Groetjes Kees geef de kinderen een knuffel van mij.
Mientje liet de brief zakken en het enige wat ze uitkon brengen was “Wat een boer”

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Het was weer leuk joke heb weer genoten van je oneindige fantasie. Je bent echt je roeping misgelopen je had romanschrijfster moeten worden.

Groetjes Lenie

Joke zei

dank je Lenie
het lekker toch je fantasie op hol te laten slaan
gr Joke

Anoniem zei

Heb weer even lekker gelezen, geweldig is je nieuwe hoofstuk weer.

Anoniem zei

Haha, het wordt een hele soap-story. Arme Hertha. En die Pauline, eigenlijk gewoon een draak. Stookster. En Kees, tja, Kees.............weg met die kerel. Geen hand vol, maar een land vol!!

xx Ingrid.

Anoniem zei

Geweldig Joke,
Ik was er helemaal voor gaan zitten!
Weet je al hoe het verder gaat? Hahaha.
Liefs van Tine

Joke zei

Tine in grote lijnen wel ........maar ik wel nog wel eens een zij spoor nemen dat houd het ook spannend voor mij zelf
hahahahahaha

Anoniem zei

Je verhalen worden steeds realistischer. Al snap ik niet dat je op een ander verliefd kan worden als je al getrouwd bent.


groetjes
H

Oud- Leeuwenstein

Oud- Leeuwenstein