zondag 23 september 2007

Grote Markt



Het was stil in huis geen getimmer en gepoets alleen de kinderen kon je horen die waren in de tuin aan het spelen. Mientje zat op de veranda en Robertha was een potje thee aan het zetten.

Iedereen was naar de Grote Markt in het andere dorp. Hertha was samen met Willemijn en Adriaan op de fiets gegaan en Pim en Joop samen met de Tilbrie. Mientje had nog teveel last van haar voet dus kon beslist niet. Robertha was solidaire bij haar gebleven en zo konden ze ook samen op de kinderen passen. Pieter , Geertje en Floortje speelde in de tuin en kleine Johanna sliep in haar wiegje. Eigenlijk had ze er wel een beetje de smoor in dat ze niet mee gekend had om dat het altijd zo gezellig was heerlijk kijken of er nog dingen waren die ze nodig hadden.

Het was altijd een Markt met van alles van kleding tot huisraad en zelfs verf, gereedschap en behang verkochten ze er. Hertha en Willemijn zouden gaan zoeken naar behang voor de zolderkamer. Joop zou kijken of hij nog nieuwe klompen kon vinden. En zo zou iedereen wel weer wat met iets leuks thuis komen. "Zo de thee is klaar lust je een kopje" Robertha kwam uit de keuken met de theepot en de kopjes. "Mientje zit je nu nog te treuren dat je niet naar de markt kon, ik weet wel, dat het minstens weer een half jaar duurt, voor er weer een markt hier in de buurt is. Maar ik heb gehoord dat er over een grote maand ook een is, achter Utrecht
en als het een beetje goed met je voet gaat gaan we daar samen naar toe". Mientje keek haar schoonzus aan "Het zou wel heel erg leuk zijn., Ik had mij zo op de markt verheugd maar ja het ging nu echt niet. Misschien volgende maand wel maar dan moeten we wel vroeg weg met de trein."
"Als je voet beter is gaan we "zei Robertha . Mientje knikte heftig van ja dus dat was nu besloten. Juist op het moment dat Robertha de thee in schonk hoorde ze de kinderen roepen daar kwamen Willemijn en Hertha aan op de fiets. Die hadden het dus gezien of hun centen waren op. Ja ze waren van morgen al op tijd weggegaan en het was nu al 4 uur dus de rest zou ook wel zo komen. Daar kwamen de dames binnen met grote tassen vol
Ze hadden alle twee een kleur van het fietsen.
"Jullie lusten natuurlijk ook wel thee dan haal ik even twee kopjes bij"Robertha verdween in de keuken en Willemijn haalde even een paar stoelen er bij .
En Hertha begon gelijk uit te pakken. Ze hadden Behang gekocht voor de zolderkamer een heel lief klein bloemetje en geen streep zo als eigenlijk de plannen waren.
"Ik was helemaal verliefd op dit behang Ma het leek me zo leuk op mijn kamer" Hertha rolde het behang voor Mientje uit "vind je het wat???" Hertha keek vol verwachting Mientje aan.
"Ja ......ja ik vind het heel mooi "zei Mientje "weet je nu ook hoe de bedstee geschilderd moet?"
"Ja hoor en ook mijn Quilt die ik aan het maken ben past er heel goed bij." Hertha was zo
enthousiast dat haar ogen glommen. Mientje moest lachen , wat is dat heerlijk om je kind zo gelukkig te zien. Ook kwam er uit de tas een mooie Lap stof die ze gekocht hadden om gordijnen te maken.en snoepjes voor de kinderen en een bloemenvaas en nog veel meer kant, band, garen, kaarsen en nog veel meer.
Adriaan had nieuw gereedschap gekocht maar die zou straks wel terug komen die zat nog met
een paar vrienden in de kroeg. Het was er heel gezellig vertelde Willemijn ze hadden er ook een glas Bier gedronken. Maar ze waren toen naar huis gegaan er waren veel meer mannen als vrouwen in de kroeg en het zag er blauw van de rook. "Pa zat ook lekker aan zijn pijp te lurken" grap-te Hertha en keek een beetje scheef naar haar moeder, want ze wist hoe haar moeder over roken dacht.
"Ach hij kan het toch niet laten die pijp en voor een keer is het zo erg niet hoor"zei Mientje"ik laat gewoon niet merken dat ik het weet en ik doe gewoon of mijn neus verstopt zit"Iedereen begon te lachen. "Mientje Mientje je doet dus gewoon of je neus bloed"zei Robertha en ze gierde het allemaal uit...........Zelfs Mientje moest nu wel lachen.......
"Moeder het is dus echt waar dat Vader onder de plak bij jou zit" hikte Hertha en Mientje kreeg er eigenlijk een kleur van.."Is dat zo, ik heb gevraagd alleen of hij hier in huis niet wel roken, maar dat zit je toch niet onder de plak". Robertha schoot Mientje te hulp. "Nee hoor we maakte maar een grapje daar kan je toch wel tegen, kom Willemijn laat die gordijn stof is zien".
en al gauw zaten ze weer met hun neuzen in de tassen.
Om te kijken wat er allemaal gekocht was.

Geen opmerkingen:

Oud- Leeuwenstein

Oud- Leeuwenstein