zondag 19 augustus 2007

De Zolder I

"Schuif eens een stukje op" dan kom ik even bij je zitten. Hertha ging een stukje om zo dat haar moeder bij haar kon zitten.
"Wat dacht je er van, heb je een idee hoe je kamer wilt hebben "vroeg Mientje
Ze keek verwachtingsvol naar haar dochter Hertha had inmiddels kleur op haar bleke snuit gekregen en haar ogen begonnen werkelijk te glimmen.
Mietje dacht aan de kale zolder waar nog helemaal niks was, alleen maar koud en donker, daar kon je best wel wat van maken.
"Moeder ik zou het zo heerlijk vinden, dan kunnen de kinderen bij mij slapen en ik krijg eindelijk een heel klein plaatsje voor me zelf ", fluisterde Hertha .
"Het is zo fijn dat ik hier zo maar kon blijven maar het is wel moeilijk ook voor tante Roberta en Oom Pim, altijd maar met je nichtje en achternichtje op je slaap kamer, ik weet wel dat het niet anders kan maar oom Pim snurkt heel erg en ik kan toch al bijna niet slapen en ik wilde Uw en vader ook er niet mee lastig vallen. Ik heb wel eens gedacht in Canada was het echt zo slecht nog niet, hoewel Kees helemaal niet begreep dat ik jullie zo miste, hij was altijd maar aan het werk en hij mist mij nu vast ook niet".
Mientje had Hertha nog niet zo veel horen zeggen sinds maanden. Dus dat had dat kind al die tijd alles voor zich gehouden om dat ze niet lastig wilde zijn en dat ze niet zo veel vertrouwen in Kees zijn liefde had kwam er nu ook zo maar uit wat zal ze zich eenzaam gevoeld hebben.
"Lieve kind had ik dat geweten waarom heb je dat niet verteld. dan hadden we eerder naar een oplossing gezocht".Mientje had er tranen van in haar ogen gekregen. Maar nu moest ze niet gaan zitten kniezen want als ze nu ging zitten huilen hielp ze Hertha ook niet mee.
Er moesten spijkers met kopen geslagen worden.
Het zolderkamertje moest opgeknapt worden en Hertha mocht vertellen hoe ze het het liefst wilde hebben. Zo kon ze het misschien een beetje goed maken
Vanavond zouden ze de Adriaan de man van Willemijn vragen even langs te komen,
om dan de plannen door te spreken.
"Ik denk moeder dat ik onder het schuine dak een grote bedstede wil hebben met een koets er onder. Daar kunnen voorlopig Geertje en Pietertje nog in slapen........... en dan kan kleine Johanna in de wieg er naast........... en dan is er nog een heleboel plaats in de kamer voor andere dingen of misschien kan mijn bed er ook nog staan en dan.........en dan".Hertha struikelde helemaal over haar eigen woorden. Zo stil als ze laatste tijd was geweest zo druk was ze nu. Mientje zat eigenlijk met haar oren te klapperen. Hier was weer gewoon haar dochter zo als ze altijd was geweest. Spontaan, ondernemend en ook weer een beetje vrolijk.
Dat ze die ingeving niet eerder had gekregen. Maar ja beter laat dan nooit.
Nu moest ze eerst zo naar Joop om die op de hoogte te stellen van haar idee maar die zou er wel mee instemmen en dan aan Willemijn vragen of Adriaan vanavond even langs kon komen.
Gelukkig had Pim pas al een zij muur gewit dus aan die kant van de zolder konden ze snel beginnen.
"Kind ik ga nu direct naar je vader dan kunnen we maatregelen
gaan nemen en denk er maar over na hoe je het wil hebben ".
Mientje stond op en haastte zich naar de schuur waar Joop nog aan het houtjes hakken was .
Die zou wel weer zeggen tegen haar "Mientje, Mientje , je hebt ook altijd iets anders maar daar om hou ik zo veel van je". Dat zei hij al 45 jaar en dan kwam het altijd voor elkaar ......

2 opmerkingen:

Minna Hatara zei

Hello Joke!
I do not speak any Dutch, but I looked at your pictures in Picasa and I think that Oud-Leeuwenstein is a lovely dollhouse and it has a very nice athmosphere.
Many greetings from a miniaturist in Finland,
Minna

Sylvia B zei

Hallo Joke,

Wat een gewldig ontroerend verhaal, je houd de spanning er goed in.
Kom zeker gauw kijken hoever het vordert.
Het huis is en wordt prachtig.

Groetjes Sylvia B

Oud- Leeuwenstein

Oud- Leeuwenstein