zondag 16 maart 2008

Het Konijnenhok


Mientje stond op de veranda, beneden in de tuin waren Geertje en Pieter ze stonden bij het konijnen hok waar Pluk en Pluis nu in zaten.
Ook Rosa het poesje van Geertje was buiten. Mientje had er plezier in als ze zag hoe de kinderen genoten van de beesten die ze gekregen hadden.
Ze namen de verzorging zeer serieus, maar dat was meestal als ze iets nieuws hadden gekregen, na verloop van tijd zou het enthousiasme we wat terug gaan.
Joop had de afgelopen week het hokje getimmerd van hout dat nog lag op het erf van Pim dat waren nog goede stukken die de brand overleefd hadden Ook een mooi stukje golfplaat kwam nu goed van pas als dakje van het hok.
Pietertje had helpen verven er zat op een moment meer verf op zijn kleren als op het hok. Maar hij had geholpen en was daar heel blij om. Mientje dacht nog even over haar nare droom maar gelukkig was dat niet uitgekomen. Kees was nog steeds niet komen opdagen en ook was er geen enkel bericht van hem gekomen. Hoewel hij het toch aan de kinderen beloofd had,daarom was Mientje zo blij dat de kinderen nu toch geweldig veel afleiding hadden. Pim had de afgelopen week het stukgrond onder de veranda gespit het konijnen hok stond nu nog gewoon op de aarde maar ze zouden er een straatje maken ook een paadje dat naar de voortuin liep, en dan zouden ze er een kleine moestuin gaan maken. Maar eerst moest er een hek om heen en niet zo`n duur hek als aan de voorkant van het huis dat kon wel een beetje minder vond Joop. Zo was iedereen weer lekker in de weer geweest. Alleen Hertha was toch nog wat stiller na de gebeurtenissen. Mientje zou net naar binnen gaan toen ze het hek hoorde, daar na hoorde ze de kinderen roepen
“Martin…….Martin wat leuk dat je hier heen ben gekomen, Moeder is boven die zal ook fijn vinden dat je er bent. Ik roep haar wel “zei Pieter. “Martin kom eens kijken wat ik heb dit is Rosa en ik het hokje zit Pluk en Pluis “zei Geertje
“Zo …..zo dat is een welkom” zei Martin die de zij tuin in kwam.”Dat is even leuk heeft Opa dat hok gemaakt?”Vroeg hij aan Geertje. Die knikte van ja “Maar Pieter heeft geverfd”zei ze. Hertha was ook inmiddels in de tuin gekomen ze had er een kleur er van gekregen.”Hallo fijn je te zien, gaat alles goed? “zei Martin. Mientje betrapte zich er op dat ze gewoon alles stond af te luisteren hierboven op de veranda. “Foei het lijkt wel of ik nieuwsgierig ben “ sprak ze tegen zich zelf en ging met tegenzin naar binnen. Na een minuut of 10 kwam Hertha de keuken binnen zonder Martin. Mientje keek verwonderd op “Ik dacht toch echt dat ik met Martin in de tuin hoorde” zei ze tegen Hertha.
“Dat klopt hoor Moeder, maar hij ging nu eerst naar zijn eigen moeder maar hij komt vanavond terug maar hij wilde mij wat vragen en dan kon ik er alvast over na denken”zei Hertha .
“Wat is er zo gewichtig dat je moet na denken over een vraag “vroeg Mientje. Hertha ging aan tafel zitten en zei “Moeder als u nu eens een kopje thee inschenkt voor ons dan zal ik u het voor leggen”. Mientje pakte de kopjes en schonk snel de thee in en keek nieuwsgierig naar haar dochter
“Ja….vertel maar”zei ze. “Martin gaat naar frankrijk voor een paar dagen, hij moet een paar schilderijen weg brengen en nu vroeg hij of ik mee ging, het is maar voor een paar dagen, hij moet naar de familie waar hij vroeger heeft gewoond, waar zijn moeder heeft gewerkt. Die vinden het goed als hij iemand mee bracht dus daarom dacht hij dat ik het misschien wel leuk zou vinden om mee te gaan. Hij zei dat ik er rustig over na moest denken en zou van avond komen horen of ik mee ga.”zei Hertha. Mientje keek naar haar dochter die toch wat zenuwachtig op de stoel heen en weer zat te schuiven. “Moeder kan dit zo wel nu met Kees en zo ik……ik zou het wel heel leuk vinden…..maar ik weet het niet echt goed …en de kinderen…. “. Mientje zag haar dochter twijfelen
“Kind als je er zin in heb moet je het doen, om Kees hoef je het niet te laten die heeft na, dat hij geweest is niets meer van zich laten horen en wat de kinderen betreft daar passen wij wel op, maar je moet zelf beslissen” zei Mientje
Hertha knikte en dronk haar thee in een slok op “Hij gaat over drie dagen weg dat is best snel “zei Hertha.
Op dat moment kwam Robertha de keuken binnen met een brief. ”Ik heb net een brief van nicht Jo gekregen er is weer een grote voorjaarsbazaar in Arnhem over een paar weken ze vroeg of we weer kwamen ze heeft slaapplaats voor vier personen, Mientje wat denk je zullen we weer gaan”.

1 opmerking:

Anoniem zei

Joke je verhaal is weer geweldig
ook je konijnenhok heel mooi gemaakt
groetjes Cora

Oud- Leeuwenstein

Oud- Leeuwenstein