maandag 15 oktober 2007

Anna,s bezoek (vervolg)

..................................verhuizen, of eigenlijk, ik moet verhuizen omdat het huis verkocht wordt. De schuldeisers hopen op die manier nog aan hun geld te komen. Ze willen mij 2 duizend gulden geven als ik binnen een maand vertrek. Ik heb een officieel huur contract en zonder huurder is het huis veel meer geld waard. Ik ben naar Mijnheer de Kater gegaan, je weet wel de notaris die je oom Thomas opgevolgd, hij heeft mij ook geholpen bij de nalatenschap van je oom. Ik heb aan hem gevraagd wat de mogelijkheden waren en of ik met het geld, dat hij voor mij belegd heeft misschien een klein huisje kan kopen. Volgens heer de Kater gaat het gemakkelijk en toen had hij ook nog een idee. Een nicht van hem is kortgeleden overleden en dat huis moet verkocht worden want haar kinderen willen geld zien. Die nicht woonde hier in het dorp op de hoek Molenweg, Meesterstraat. Misschien ken je het pand wel. ?”

De hele familie knikte. Anna nam een flinke slok van haar bessenjenever en vervolde haar verhaal.”. Het is een mooi pand ik heb het van middag gezien, alleen zit er wel een addertje onder het gras namelijk die nicht woonde samen met haar zus Coba. Die heeft er net zo als ik bij jullie had, een paar kamers. En ze wil heel graag er blijven wonen jullie kennen haar vast wel. Joop knikte “Ze is van mijn leeftijd we zaten in dezelfde klas, ze is later naar Frankrijk gegaan en is daar gouvernante geweest, Naar ik weet nooit getrouwd en woont volgens mij al jaren bij haar zus. En dat die zus van haar is overleden een paar maanden geleden, dat wist ik wel, maar niet dat het familie was van de Mijnheer de Kater.Maar ga verder Tante”.

Anna begon weer verder te vertellen. “Gezien de ruimte in dat huis dat kan ook eigenlijk best wel. Ze vragen voor het pand inclusief Coba 10 duizend gulden.” Maar Anna zei Pim” Die winkel die er tegenaan ligt, ik dacht dat die er ook bij dat huis hoorde”.” Ja dat klopt en die moet ik er bij kopen voor 2 duizend gulden, maar Mijnheer de Kater zou geen notariskosten berekenen.
Mijnheer de Kater raadde mij aan eerst met jou te overleggen omdat hij in principe de ander partij zijn nichten vertegenwoordigt. Vandaar dat ik naar jou kwam Joop. Ik kan het wel betalen, maar ik wilde toch eerst jou mening weten”.

Joop steek met zijn hand langs zijn hoofd, dit was wel een goed aanbod en als Coba echt op haar zelf woonde kon dat best goed gaan. Maar die winkel wat moest Anna met die winkel doen. En het moest wel 2 duizend gulden kosten maar daar in tegen als ze snel verhuisde krijgt ze ook nog 2 duizend.
“Anna voor wanneer moet je beslissen?”vroeg Joop
“Liefst zo snel mogelijk op zijn laatst volgende week donderdag”antwoorden Anna.
"Dan hebben we nog enkele dagen om over de zaak na te denken
Ik ga morgen eens kijken bij het huis en Coba bezoeken tenslotte waren we klas genoten
En ik zal ook eens gaan kijken wie er in die winkel zit, ik dacht dat er een kunstschilder zijn atelier in had daar ga ik dan ook eens een praatje maken” zei Joop.

In middels was het rijtuig weer gearriveerd en stond voor het hek te wachten. Anna stond op “Ik moet nu echt gaan, want Mijnheer de Kater staat al te wachten buiten zie ik. Zal ik zondag terug komen? Dan kan Joop in die tussen tijd informatie in winnen.
En dan breng ik Hannah en kleine Julia mee die kunnen dan misschien ook even bij het huis gaan kijken”.
Anna zei iedereen gedag en verdween in koets die haar naar huis zou brengen.

“Zo dat was me wel een middag” zei Mientje.
Ze waren allemaal redelijk onder de indruk van Anna, s verhaal
In de hoek van de kamer stond het schilderij

4 opmerkingen:

Anoniem zei

O wat snel het vervolg dank je wel
groetjes Kitty

Anoniem zei

Joke waar haal je het vandaan
leuk hoor ik kijk uit naar het volgede deel

Esterw

Anoniem zei

heel leuk gedaan weer hoor.

Groetjes Lenie

Joke zei

Bedankt voor jullie reacties
ik vind het leuk dat jullie naar het vervolg uitkijken.

ik schrijf in principe elke weekend een stukje
Bij ( wordt vervolgd ) de ander dag.
Joke

Oud- Leeuwenstein

Oud- Leeuwenstein