zaterdag 9 februari 2008

De Glazenbol

“Zo die willen zich dus gaan bewijzen”zei Robertha toen ze de kamer in kwam, waar Mientje liep te stoffen.” O……… Ja “zei Mientje niet begrijpend.
“Ik kwam net in het onderhok (schuur onder in het huis) en daar lag een hele berg hout, dat kwam bij Adriaan vandaan, Joop gaat een werkbank maken en Pim gaat hem helpen,” zei Robertha.
Nu begon Mientje te lachen “we hebben Joop zeker te erg geplaagd met zijn timmer kunsten, en nu wil hij laten zien dat hij het toch wel kan” zei Mientje. “Dat dacht ik ook en Pim is erg solidair gisteravond zie hij nog tegen mij, dat hij Joop zo bewonderde over zijn handwerk voor iemand die nooit anders gedaan heb dan een pen vast houden.”zei Robertha. “Ja ………ja…… weet je dat ik het me al bijna meer voor de geest kan halen hoe het was dat Joop nog notaris was, ons leven is zo totaal veranderd sinds we hier wonen”zei Mientje “het is in ieder geval alles behalve saai, dan praten ze over een rustige oude dag” zei Mientje. “Maar hoe die werkbank ook uitpakt, we zullen hem naar waarde inschatte en Joop maar niet uitlachen.”
“ Dat vind ik ook “zei Robertha en ging naar boven om de bedden op te maken. Mientje bleef achter met de stofdoek en ging verder om de kamer stof vrij te krijgen. Het ging nu eigenlijk best goed met haar de griep was echt wel weg en ze voelde zich prima. Alles liep eigenlijk op rolletjes, geen gekke dromen meer. Ze moest weer denken aan de morgen dat Anna op bezoek was, Martin bleek echt alleen maar even in de buurt geweest te zijn, hij was op door reis naar Amsterdam waar hij via een vriend van hem een opdracht had voor een groot schilderij kon krijgen. Mientje moest er wel een beetje om lachen zo als die twee daar stonden te blozen, toen s,morgens in de keuken. Hertha was echt heel erg gecharmeerd, van Martin en anders om ook, ze zouden wel zien hoe dat afliep. Hij zou wel vaker voor de deur staan verwachte ze…”Kom op Mien door gaan anders ben je over een uur nog niet klaar”sprak Mientje tegen zichzelf. “Zo Moeder houd u alleen spraak “zei Hertha die nu naar binnen kwam. Met in haar handen een hele mooie blauwe doos. ”Wat heb jij nu weer bij je “vroeg Mientje
"O… moeder dit komt uit een boedel die Adriaan heeft gekocht voor een krats, voor in de winkel, er zit een echte glazenbol in en omdat wij daar toch niks aan hebben in onze winkel dacht ik hem maar te geven aan het vrouwtje dan in het winkeltje Meestersraat 17 zit.
Haar winkeltje gaat Mystique heten en ze gaat van die mystieke dingen verkopen zoals wierrook en zo, maar ik wilde hem ook even aan jullie laten zien want hij is zo mooi”. Hertha zetten de doos op tafel en haalde de bol uit de doos. De glazen bol stond op de tafel het had wel iets vond Mientje hij stond op een gouden voet en je moest er naar kijken of je wilde of niet, en terwijl Mientje dat dacht verkleurde de bol, haar ogen werden nog erger naar de bol getrokken het was mistig blauw. “Zie jij dat ook” vroeg Mientje aan Hertha.
“Wat Moeder? ……..Ik zie alleen een glazen bol “zei Hertha , Mientje keek gespannen in de bol in de blauwe mist kwam een gezicht te voorschijn ………” Kees……Kees? …. . .ik zag kees “ de blauw mist was weg. Mientje zakte op een stoel ze zag in eens lijk bleek “ik zag Kees….ik herkende hem aan zijn neus, hij had een snor en een klein baartje en de zelfde hoed op als in mijn droom” ze keek naar Hertha zonder haar echt te zien. “Moeder….Moeder…..wat heeft u, zag u dat echt ? ik zag niks het is gewoon een glazenbol, u……….u……. laat me wel schrikken hoor” Hertha keek naar haar moeder die nog steeds geen kleur op haar gezicht had en wezenloos voor zich uit keek ”Moeder dat kan toch niet …hoor je me…….. ”riep ze nu om haar moeder weer bij de werkelijk te brengen.
Op dat moment kwam Joop binnen.”Vrouw je moet eens komen kijken beneden ik heb met hulp van Pim een werkbank gemaakt, Adriaan zou er jaloers op zijn……..” Joop keek naar Mientje die nog steeds lijkbleek op de stoel zat en naar de bol op tafel. “Wat heeft dit te betekenen”vroeg hij aan Hertha. Hertha begon te vertellen en Mientje begon langzaam weer bij haar positieve te komen.’ Zo ……Zo .. . dus jij heb Kees gezien in die bol” zei Joop tegen Mientje “ Ja het klinkt misschien gek, maar ik zag hem echt, ik kan het nu ook niet begrijpen want nu ziet die bol er gewoon uit, het….het ..voelde zo raar, Hertha doet dat ding alstublieft in die doos en breng hem naar dat vrouwtje …. ik vind het maar eng ”zei Mientje die inmiddels weer de kleur op haar gezicht terug had.”Zou ik een beetje dement worden Joop” vroeg Mientje met een benauwd gezicht aan Joop. “Wel nee meid , je ben pas zo ziek geweest en dan heb je wel vaker, dat je dingen ziet, die er niet zijn, kom maar mee naar het onderhok, daar zie je ook wat dat je niet geloofd, Je man heeft een heuse werkbank gemaakt,wel met hulp van Pim , nu kan ik aan dat konijnen hok voor Pieter gaan beginnen “zei Joop terwijl hij Mientje een arm aan bood om naar beneden te gaan.
Mientje huiverden. “Joop…….nog geen konijnenhok….alstublieft”zei ze zwakjes. Joop keek verwonderd, maar schoot zich toen, de droom van Mientje te binnen. “Het zit je wel dwars hé kind” zei hij nu toch wel bezorgd.
Kom nu eerst maar mee en dat hok kan wel wachten, Hertha breng jij die doos met bol maar gelijk weg, dan kan die ook niet meer je moeder van streek maken”. Hertha pakte de doos om de bol er in te doen en Joop en Mientje gingen naar beneden om het timmerwerk van Joop en Pim te bewonderen.
Hertha keek nog eens naar de bol,
“zou haar moeder Kees echt gezien hebben, hij had een grote neus en ook een snor en een piep klein baartje,…...... Hertha laat je niet gek maken, Kees zit in Canada, hij zou nog schrijven en dat heeft hij nog steeds niet gedaan, misschien was haar moeder daar nog zo bezig en ze is ook zo erg ziek geweest….......maar het leek toch of ze wat zag “ze zou die bol maar gauw weg brengen misschien kon dat vrouwtje van de winkel haar vertellen wat dit te betekenen had .

3 opmerkingen:

Nancy zei

Heel erg leuk Joke, je verhaal.
En wat ben ik blij met deze mooie glazen bol. Het hele gekke aan het verhaal is, dat een kennis van ons enkele jaren geleden naar Canada is verhuisd......... en die kennis die heet dus .. echt waar....Kees.

Groetjes Nancy

Anoniem zei

Joke wat is je verhaal weer leuk
Komt er van die Kees ook nog een duidelijker foto????
Groetjes Cora

Anoniem zei

Geweldig!!!!!!!

Gr. Ingrid.

Oud- Leeuwenstein

Oud- Leeuwenstein