zondag 24 februari 2008

Onverwacht bezoek 2

“………Kees ….hier uit canada” Joop keek naar zijn vrouw terwijl hij van kleur verschoot. “Ik zal…..ik zal……wat denk ,hij wel om na zulke escapades, hier dood leuk binnen te wandelen, ik………ik..breek allebei zijn benen te gelijk “ zei Joop terwijl hij aanstalten maakte om naar de kamer te gaan.
Mientje schoot overeind en pakte Joop bij zijn arm.”Rustig man je kan beter geen ondoordachte dingen doen, punt 1 is het een zaak tussen Hertha een Kees, punt 2 is het wel de vader van je kleinkinderen, punt 3 heb je mij altijd geleerd eerst tot tien te tellen en daar jij ga jij nu aan beginnen”. Dit alles zei Mientje met zo’n ijzige kalmte dat Joop wel moest luisteren of hij wilde of niet.
Hij liet zich op een stoel zetten en keek of hij zojuist een grote loterij verloren had. ”Ja maar ………..Mientje nu zit hij in de kamer , onze Hertha misschien wel weer in te palmen, terwijl hij toch al zijn rechten verspeeld heeft om dat…….. die…….die…….hufter,….sorry vrouw maar zo voel ik het…….., niet met zijn poten van het dienstmeisje af kon blijven en onze dochter zo in de steek gelaten heeft en ….en dan moet ik kalm blijven?”zei Joop terwijl elke vezel lichaam,er om vroeg om naar de kamer te gaan en daar zijn ex schoonzoon eens flink de waarheid te gaan zeggen. “Rustig……Rustig ….Joop vertrouw een beetje op het gezonde verstand van je dochter, je wil haar toch ook niet nog meer verdriet doen, kom neem een slok water, er staat nog koffie in de pot die nemen we zo mee naar binnen en je blijft in alle omstandigheden een heer, dat Kees een scheven schaats reed betekend niet dat jij je verstand moet verliezen” dit alles kwam uit Mientje’s mond met de zelfde beheersing als dat ze had gevoeld op het moment dat Kees voor de deur stond.
Op dat moment werden ze opgeschrikt, door het geluid dat uit de kamer kwam.
“Zo dus jij heb spijt,……… van alles wat er gebeurd is……..en nu wil je dat ik je vergeef….?………Kees ….Kees ..dacht je echt dat ,dat zo gemakkelijk ging, na alles wat er gebeurd is …..je ben met Pauline het meisje dat ….. dat je kind had kunnen zijn ze is wel 20 jaar jonger dan jij ,…………. maanden aan de rol geweest, misschien gebeurde dat al toen ik nog bij je was, en dat moet ik vergeven !!!!!
Ik heb altijd alles voor je gedaan om maar jou liefde te krijgen,dat ik altijd van je gehouden heb en misschien ergens nog wel doe maar daar niet meer wil toegeven omdat… jij………. Ja…….. jij dood leuk met iemand anders er vandoor ging toen ik ziek en zwanger en naar hier ben gegaan, je ben van mij gescheiden om dat je haar wilde trouwen maar nu dat niet door gaat wil jij mij terug om dat het toch wel vervelend is als er niemand je…..je……. wasmand leeg maakt, je eten kookt en je bed warm houd ……denk daar maar eens over na….. Je mag blij wezen dat mijn vader er niet is want ik ben bang dat je hier niet vandaan gekomen was zonder een paar gebroken benen,”de stem van Hertha was luid en heel duidelijk geweest. Joop keek naar Mientje en fluisterde “Ze kent haar vader wel goed hé” .Ze hoorde Kees die begon terug te praten “Ja maar Hertha ik was in de war en ik wil het ook niet goed praten ik weet wel berouw komt altijd na de zonde, maar wil je me niet nog een kans geven” zijn stem was heel zacht en Mientje en Joop liepen alle twee de gang in om te horen wat hij verder zou zeggen. “Ik neem de koffie mee en ik ga naar binnen, het is niet echt netjes om aan de deur te luisteren” fluisterde Mientje en haalde de koffie op . “Kom mee Joop en houd je rustig” samen gingen ze de kamer binnen. Hertha en Kees zaten samen aan de tafel en keken verschrikt op bij het zien van Joop. “Vader ik wist niet dat u al thuis was, Kees is hier om de kinderen te zien” zei ze Hertha snel om dat ze kennelijk een driftige reactie van haar vader verwachten.” Ja…….Ja…. je weet toch kind, dat vaders altijd op de juiste momenten thuis komen”zei Joop tegen Hertha met een knipoog van verstandhouding zo dat ze wist dat hij zich wel in zou houden. “en wat de kinderen betreft. “Hertha ik zou kleine Johanna maar halen, ze is wakker dan kan Kees ze zien en Pieter en Geertje komen zo uit school, zo…….zo…….. en was dat het enige wat je dreef om naar Nederland te komen of ben je op weg naar Pauline in Breda” zei Joop terwijl hij ook aan de tafel ging zitten. Hertha vertrok snel naar boven om Johanna te halen en Mientje had de koffie en de kopjes op tafel gezet en begon de koffie in te schenken. Kees schuifelde wat zenuwachtig op zijn stoel en voelde zich alles behalve gemakkelijk.Beneden werd er een deur dicht geslagen en Mientje hoorde de kinderen de trap op stormen, ze lachten en het leek wel of er nog iemand bij hen was . Geertje riep naar boven ”Moeder…….een verrassing …..weet je wie met ons is mee gekomen……..

1 opmerking:

Anoniem zei

wat een geweldige reactie van Hertha, gelukkig laat ze zich niet inpalmen
Gr Cora

Oud- Leeuwenstein

Oud- Leeuwenstein