zaterdag 12 april 2008

Kees zijn afscheid

Mientje zat net aan een kopje thee. Het was stil in huis Robertha was met Pim naar de stad, Joop was even met Adriaan meegelopen naar de overkant.
Adriaan had samen met Joop een schitterend straatje gemaakt bij de deur van de schuur. Adriaan had een stapel natuurstenen die hij moest ze kwijt ze lagen in de weg. Mientje dacht dat hij er nu al spijt van had omdat die straat zo mooi geworden was. Hertha was met Willemijn naar de winkel gegaan en zou zo wel thuis komen, want de school was uit en dan bracht ze gelijk de kinderen mee. “Even genieten van de rust, dat is toch heerlijk even lekker alleen zitten met een kopje thee”dacht Mientje.
Maar met de rust was het gauw gedaan want, ze hoorde de buiten deur dus er kwam iemand aan. ”Moeder, …..Moeder..waar ben u “ het was Hertha die op de trap naar boven kwam. Voor dat Mientje kon antwoorden ging de, de deur van de keuken al open. ”Ik dacht al dat u hier was, de kinderen zijn met Willemijn mee gegaan, ze gingen bij Floortje spelen en ik lust een kopje thee” was de begroeting van Hertha. Waarna ze gelijk op de theepot toe liep om een kopje in te schenken. Na dat ze op een stoel was neer geploft zag Mientje aan haar gezicht dat ze hele gezwollen ogen had of ze gehuild had. “Kind wat is er gebeurd ??, je kijkt zo raar uit je ogen”vroeg Mientje bezorgd.
“O… Moeder toen we van middag in de winkel aan het werk waren stapte op eens Kees binnen, hij kwam gedag zeggen om dat hij overmorgen weer naar Canada gaat. Hij maakte zulke nare opmerkingen van …zo dit is de reden dus reden waar om je niet meer met mee naar Canada gaat………… je blijft hier om zo`n rommelwinkel. Of is het soms die Martin waarvoor je mij alleen terug laat gaan…… Ik dacht nog ik laat me niet uit de tent lokken en moet gewoon aardig blijven je vangt tenslotte meer vliegen met stroop als met azijn ........want hij moest mij nog geld voor de kinderen geven, dat heeft hij nog steeds niet gedaan…...... . Dus ik heb net gedaan of ik het niet hoorde en heb wel dat geld gevraagd. Dat heb ik nu wel gekregen maar hij zei dat ik voorlopig niet op nog meer geld hoefde te rekenen…… Maar....... dat ik alles kon krijgen als ik weer bij hem kwam wonen…. Ik zei dat, dat tegen de afspraak was….en.... dat we gescheiden waren....... en toen begon hij over Martin…..dat….. dat ik maar met iedereen aan papte ……..en Moeder toen werd ik zo kwaad…….en…...en toen heb ik tegen hem gezegd..... Wie papte het eerste aan met Pauline…….en ik heb van vader gehoord dat ze je weer achter na komt……wat ben jij gemeen………. KEES.” Hertha stopte omdat de tranen over haar gezicht liepen. Mientje gaf haar een zakdoek en schudde haar hoofd “Kind …toch wat een nare geschiedenis” Hertha slikte een paar keer en ging verder “Hij vertelde toen dat hij misschien wel wat jaloers was en hij daarom zo onaardig deed,.......en....... hij wilde niet met ruzie weg, maar hij zei ook dat hij samen met Pauline terug ging ….en….en dat hij hoopte dat als Pieter van school …dat…..hij... naar Canada kwam….en hij zou toch wel geld voor de kinderen sturen als ik het nodig had… toen is hij weg gegaan…. en bij de deur zei hij nog….. ik zal je nu wel nooit meer zien Hertha ” Hertha staarde naar haar lege kopje. “............Moeder ik kan niet begrijpen waar om hij zo bot deed zo ken ik hem helemaal niet ..........dat is me tegen van hem gevallen........en dat hij Pieter in Canada wil hebben kan ik wel snappen, maar als Pieter niet wil....... hij hoeft nog maar twee jaar naar school en die zijn zo om” zei Hertha.
“Kind....kind....ik kan heel goed begrijpen dat je van streek ben, maar ik zou me maar nog niet druk maken, in twee jaar kan nog zo veel gebeuren en of Pieter naar zijn vader wil is ook nog de vraag. Neem nog een lekker kopje thee.Ik ga even naar je vader want die heb ik al twee maal horen roepen beneden ben zo terug” Mientje stond op en ging snel naar beneden, in de voortuin stond Joop met de spa en met een prachtige roze boom. “Vrouw kijk eens, hier is je roze boompje waar wil je die boom hebben?” vroeg hij . “O……. Joop wat een prachtige Japanse kersenboom, ik denk dat hij daar wel mooi staat” zei Mientje wijzend op een plaatsje in de border.
“Ja vrouw het is een lang bloeiende Japanse kersenboom daar heb je lang plezier van” glunderde Joop

Geen opmerkingen:

Oud- Leeuwenstein

Oud- Leeuwenstein