zaterdag 26 april 2008

de Deurwaarder 2

Anna zat voor zit uit te staren “Weet je wat ik niet bergrijp, Joop dat nu zo,n deurwaarder komt, ze hadden dat dan toch al veel eerder kunnen weten, ik ben al bijna een half jaar geleden verhuisd en niets wees er op, dat ze naar dat schilderij zochten, ik had ook niet het idee, dat iemand wist dat, dat schilderij in bezit was van mijnheer Jacques en de juffrouw”zei Anna peinzend.
Ja……..ja… dat vind ik ook heel erg vreemd,er moet iets zijn gebeurd , dat ze er nu mee komen”zie Joop.
Op dat moment ging het tuin hek je weer open en zo wel tante Anna als Joop keken geschrokken op. “Zo …wat schrikken jullie , een kwaad geweten “ het was Pim die samen met Robertha de tuin in kwam. Ook Mientje was inmiddels weer in de tuin gekomen met de koffie pot en kopjes. “Dat treffen jullie even als je een paar kopjes haalt, krijgen jullie ook koffie” zei Mientje. Pim liep de schuur in “Ik haal wel even een paar kistjes om op te zitten, Robertha haal jij even die kopjes?” Even later zat iedereen aan de koffie en Pim haalde een krant uit zijn binnenzak.”Wij waren in de stad en daar vond ik deze krant. Er staat een bericht in over die Notaris, die jou toen op gevolgd is Joop en toen ik het las vond ik het wel verontrustend.” zei Pim. “Geef die krant eens gauw hier “Joop pakte de krant en zijn ogen vlogen over het bericht. “Nu begin ik te begrijpen wat die deurwaarder kwam doen” zei hij , “Anna, was die man wel echt een deurwaarder ? “vroeg joop aan Anna. Anna keek Joop verschrikt aan “Hij zei het wel en hij zwaaide met een papier, maar ik heb niet echt goed gekeken of dat wel zo was, maar hij kwam zo echt over, dat ik daar geen moment aan getwijfeld heb. Maar vertel wat staat er in dat kranten bericht ?”
“Mogen wij ook weten wat er aan de hand is “vroeg Robertha die niet begrijpend van de een naar de ander keek.
“Ja het zit zo ….vanmiddag kwam Anna met een deurwaarder hier, het schilderij op halen, volgens de man kwam het de schuldeisers toe, Toen heb ik gevraagd of hij een gerechtelijk bevel had om het in beslag te nemen, dat had hij niet. Hij zei dat hij dat ging ophalen. Ik heb hem gezegd dat Anna een brief heeft dat ze dit schilderij als geschenk gekregen had en dat het schilderij al in bezit was van de juffrouw voor dat ze met de notaris getrouwd was en dat die schuldeisers het dan niet kregen omdat het uit haar familie kwam en ze op huwelijksevoorwaarde getrouwd zijn, dit laatste wist ik allemaal niet zeker maar het heeft de man wel af geschrikt en hij is vertrokken, maar nu ik dit kranten bericht lees begrijp ik wat er aan de hand is. Ik ben erg blij dat, je die krant mee gebracht heb want dat verklaard veel Pim”zuchtte Joop.
“Ja…….. Maar mag ik nu eindelijk weten wat daar in staat “zei Anna ongeduldig. Joop begon te lezen.
van onze corspondent in New York
Het echtpaar dat onlangs is opgepakt wegens fraude en vervalsingen van schilderijen. Zijn veroordeeld tot 10 jaar gevangenis straf Naar het blijkt was de vrouw in bezit van een echte Johannes W. van Leeuwen het betreft het schilderij “Zeezicht” zij hadden een vervalsing van dit schilderij op een veiling verkocht het certificaat dat bij het schilderij zat bleek echt te zijn en stond op naam van de Juffrouw. Volgens de vrouw is het echte schilderij nog in Nederland. De schuldeisers van het paar in Nederland zijn nu de gangen aan het na trekken van het paar en hopen het schilderij op het spoor te komen . De waarde van het schilderij “Zeezicht’ word geschat op 10 000 gulden.
Joop keek op van de krant “ik begrijp nu waarom ze nu op zoek zijn naar dat schilderij en ik ben bang dat we niet alleen met schuldeisers te maken krijgen”zei Joop. “Dat vrees ik ook en o wat ben ik dom geweest om met die man, die misschien helemaal geen deurwaarder is, hier heen te komen nu weet hij dat, dat schilderij hier is” zuchtte Anna
“Ik weet een ding ,dat schilderij gaat nu van de muur en we zullen het eerst zorgvuldig opbergen en nagaan wat jou rechten zijn Anna tenslotte heb jij een brief dat je het heb gekregen, volgens de krant was het echt van haar en dan vissen die schuldeisers echt achter het net maar zo ver is het nog niet , we zullen eerst het een en ander nog moeten uitzoeken. Tante Anna, Pim zal je naar huis brengen, laat niemand binnen die je niet kent en zeggen ze honderd keer dat ze deurwaarder zijn, ik ga dat schilderij opbergen, ik vertel jullie niet waar ik het naar toe breng, dat lijk mij veiliger als jullie dat niet weten, morgen ga ik naar Notaris de B de Kater toe om zijn raad te vragen. ” zei Joop.
Joop stond op om het schilderij van de meer te gaan halen en Pim bood tante Anna een arm aan om haar weg te brengen.
Mientje en Robertha bleven in de tuin achter met een lege koffie pot.
“Ik zei van middag nog tegen Joop dat het zo rustig was, maar waar we nu weer in verzeild zijn geraakt, ik weet het niet “ zei Mientje tegen Robertha
(wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Oud- Leeuwenstein

Oud- Leeuwenstein