zondag 27 januari 2008

Droom

Het was mooi zonnig weer, wel koud nog maar voor januari best lekker.
Geertje en Floortje zaten in de kant van de weg, ze waren aan het knikkeren.
Op de weg kwam een man aan gelopen, hij liep te kijken naar de huizen en naar de kinderen. Zijn manier van lopen en zijn houding hadden iets bekends maar Mientje kon niet zien wie het was omdat zijn gezicht onder een grote hoed zat. Opeens zagen de kinderen ook de man, Geertje stond op en keek met haar hand boven haar ogen omdat de zon zo laag stond. De man liep op de kinderen toe. Geertje rende naar de man. “ Vader………..vader ben u het echt?” De man spreidde zijn armen, pakte Geertje op en ze draaide samen in het rond. “Ja hoor ….Hoe gaat het met mijn grote dochter en wie is die andere jongedame” vroeg de man. “Oh ….vader ,dat is mijn buurmeisje Floortje en ze is ook mijn beste vriendin, maar u was toch nog in Canada? “Geertje stond in middels weer op de grond en keek omhoog naar de man “Ja ….ja ….maar ik miste jullie zo dat ik dacht ik neem de boot en ik ga Geertje ,Pieter en jullie moeder maar halen en ik vergeet helemaal Johanna, want die nemen we natuurlijk ook mee.”zei de man,.”Oh ……….maar ik weet niet of Moeder, Pieter, en ik weer in Canada willen wonen “zei Geertje. “Denk daar nu maar niet aan, waar is Pieter eigenlijk en je moeder.”vroeg de man “Pieter is bij Opa in de schuur een konijnenhok aan het timmeren en Moeder is maar Tante Anna en Coba, want ze had een brief van Martin gekregen en dat ging ze vertellen.”zei Geertje . “Zo …zo en wie is die Martin dan wel ? “vroeg de man.” Dat is een iemand die schildert en heel lief is voor moeder, maar ik moet nu naar Oma toe hoor “zei Geertje en liep naar het hekje. ”Nee hoor, je gaat fijn met mij mee “zei de man en pakte de hand van Geertje en begon weg te lopen. Geertje begon te gillen “Nee ik wil niet…… nee nee …..Oma
…..Oma…….Oma
Mientje vloog met een ruk overeind in haar bed, aan het voeteneind stond Pieter “Oma schrok u van mij.” In de deur opening stond Hertha “ Zo moeder was u weer aan het dromen, ik kwam u halen om beneden thee te drinken Willemijn heeft een appeltaart gebakken en vader heeft de schommelstoel van de veranda in de keuken bij het fornuis gezet , daar kan u dan fijn zitten, het wordt tijd dat u weer gezond word. Wat denkt u gaat het lukken ik zal u wel helpen “ “Ja ……ja ik denk het wel,….. maar waar is Geertje? vroeg Mientje aan Hertha. “Beneden aan het spelen met Floortje”antwoordde Hertha “Gelukkig”mompelde Mientje terwijl ze zich liet helpen om uit bed te komen. Dat koudje was toch wel erg hardnekkig geweest. Ze had dagen in haar bed gelegen en hele hoge koorts gehad, maar het ging gelukkig weer veel beter en het was goed dat ze weer naar beneden ging. Toen ze beneden in de keuken kwam zat iedereen rond de tafel, ze werd naar haar schommelstoel gebracht en Joop kwam nog met een deken aan voor over haar voeten.
“Zo vrouw , fijn dat je weer er bij ben, je ben een week niet beneden geweest, maar omdat Hertha een brief uit Canada heeft gehad en Willemijn appeltaart heeft gebakken dachten we dat het fijn was dat je er bij was,” sprak Joop plechtig.
Mientje keek geschrokken, ”Canada ……..Kees? …..Daarom Appeltaart…….ik geloof …..dat … ik ......ik heb geloof ik wat gemist?” Joop nam het woord weer “Lieve Mientje je ben zo ziek geweest, maar hier gingen een hoop dingen door. Hertha heeft een brief ven het gerecht gehad haar huwelijk is nu ontbonden, Willemijn heeft een appeltaart gebakken om dat ik een kastje in het washok voor haar heb getimmerd. Ik had met haar gewed dat ik het wel zou kunnen en dat heeft ze verloren, ze dacht echt dat ik dat niet kon, het ging zo goed dat ik een konijnenhok voor Pieter ga maken”
Iedereen begon te lachen en Mientje lachten ook maar mee maar niet echt van harte, het was toch eigelijk heel gezellig in de keuken. In een hoekje zaten Floortje en Geertje met knikkers te spelen , Mientje huiverde even ”Konijnenhok ……knikkeren ……. gelukkig was het maar een droom, maar het leek zo echt.”dacht Mientje.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Joke wat heb je me laten schrikken ik dacht dit gaat helemaal fout. gelukkig was het een droom. Je weet het wel spannend te houden.
was het maar weer volgende week.
gr. Cora

Anoniem zei

Joke ik ben het met de vorige schrijver eens. Schrikken.
Wat een leuk kastje voor het was hok.ga zo verder dan kunnen wij genieten dank je wel.
Toos

Sylvia zei

Ha die Joke,

Ik zit nog te schudden op mijn stoel en ben helemaal van mijn melk, zo spannend was het weer.
Maar wel een bewijs hoe goed je schrijft, hoor.

groetjes,

Sylvia

Anoniem zei

Joke wat is dit leuk
ik ben de eerst maal hier maar ik kom zeker terug om te zien hoe het verder gaat.
mooie dingen maak je.
Groetjes Hannie

Anoniem zei

Hahaha, ik vind het nog steeds heel apart om met de schrijfster mee te lezen.
Hebben we ook nog inspraak??
Geweldig Joke!
Liefs van Tine

Joke zei

Tine en alle andere bedankt voor de reacties. en wat de inspraak betreft. indien bruikbaar ja hoor prima sugesties zijn echt welkom
Joke

Anoniem zei

Als je het ooit eens wilt uitgeven (op kleine schaal) met foto's dan weet ik een leuk adres!
Enig zou dat zijn.

Oud- Leeuwenstein

Oud- Leeuwenstein